De zaak van het zelfbouwschip (KNMC 06-2021).
11/06/2021

(Dutch) Meneer Radcliffe dacht een originele Breehorn te kopen. Na de koop bleek het om een zelf afgebouwd schip te gaan, waarvoor Breehorn alleen het casco en de motor had gebouwd. Laatst weer in de krant: een aan Rembrandt toegeschreven schilderij blijkt van een van zijn leerlingen! Deze tegenvaller, die niet alleen artistieke maar ook financiële consequenties heeft, kan ook bij schepen spelen. Zo werd recent nog een schip verkocht als een origineel Pieter Beeldsnijder ontwerp, terwijl het volgens de koper ging om diens restyling van een bestaand scheepstype.

De “Wet Pleziervaartuigen” 25 jaar na dato. (Boten Te Koop 05-2021)
30/04/2021

(Dutch) Nieuwe en van buiten de Europese Unie ingevoerde pleziervaar-tuigen tussen de 2,5 en 24 meter lengte moeten, wanneer ze in Nederland op de markt worden gebracht, een zogenaamde CE-markering hebben. Dat is een Europees “etiket” dat de boot voldoet aan Europese eisen op het gebied van constructie, uitrusting, uitstoot en milieu. Voor Nederland zijn deze regels vertaald in de wet Pleziervaartuigen. Deze wet geldt zowel voor bootbouwers en andere watersportprofessionals als voor particulieren.

KiFiD breidt de werkingssfeer inzake vrije advocaatkeuze uit.
21/04/2021

(Dutch) In mijn nautische praktijk word ik regelmatig geconfronteerd met pleziervaarders die een rechtsbijstandverzekering hebben en die in het kader van een juridisch geschil proberen om mij (als specialist in nautische kwesties) door de verzekeraar in te laten schakelen om hun belangen te behartigen in een geschil met een derde.

Verander je schip, pas je polis aan (KNMC 04-2021)
14/04/2021

(Dutch) Niets is mooier dan je varende trots op te knappen en te verfraaien met allerlei voorzieningen en details. Dat daarbij soms ándere details uit het oog worden verloren, ondervonden meneer en mevrouw Jacobus.

Wenn den Yachtservice Mist abliefert. (Stegfunk.de, 03-2021)
23/03/2021

(Dutch) Die beauftragten Arbeiten am Schiff sind fehlerhaft ausgeführt, doch der Auftragnehmer findet immer neue Ausreden, warum er nicht nachbessern kann? Dann heißt es einen kühlen Kopf bewahren. Besonders wenn Subunternehmer im Spiel waren.

Wenn die Werft Insolvenz anmeldet (Stegfunk.de, 02-2021).
10/02/2021

(Dutch) In gutem Glauben ein Schiff bestellen und einen erheblichen Teil anzahlen. Das machen viele Käufer so. Die Freude aufs neue Schiff und das Vertrauen in die Werft können aber böse Folgen haben: Bei einer Insolvenz sind unter Umständen Geld und Schiff weg. So vermeiden Sie Frust!