Winterklar machen? Glattes Eis! (Stegfunk.de 11-2020)
12/11/2020

(Holländisch) Die Wintersaison hat bereits begonnen, als dieser Artikel erscheint, und der begeisterte (Motor-)Bootsbesitzer wird (zumindest hoffe ich) ausreichende Vorkehrungen getroffen haben, um Sch√§den, etwa durch Frost, zu verhindern, besonders, wenn das Schiff nicht an Land gelagert wird.

Een geval van hele grote bloemkolen. (KNMC, 20-10-2010)
20/10/2020

(Holländisch) Dit artikel gaat over een bepaling in polisvoorwaarden die veel voorkomt, ¬†namelijk met betrekking tot elektrolytische corrosie. Deze is doorgaans uitgesloten van de dekking, soms expliciet en soms onder het kopje ‚Äúgeleidelijke inwerking van buitenaf‚ÄĚ. Dat er echter ook situaties zijn waarbij je als bootbezitter toch recht hebt op een schade-uitkering/dekking leert de navolgende casus.

Wie geht mieten in NL? (Stegfunk.de 09-2020)
01/10/2020

Was tun, wenn die gemietete Motoryacht einen Motor-schaden hat? Oder auch nur, wenn das Schiff unter Deck stinkt, der Kocher nicht funktioniert oder der Autopilot streikt? Da ist guter Rat teuer. Und noch wichtiger: Gute Vorbereitung gefragt.

Verander je schip, pas je polis aan. (Boten Te Koop 09-2020)
21/09/2020

(Holländisch) Niets is mooier dan je varende trots op te knappen en te verfraaien met allerlei voorzieningen en details. Dat daarbij soms √°ndere details uit het oog worden verloren, ondervonden meneer en mevrouw Jacobsen.

Verduidelijking omtrent kring aansprakelijke partijen bij aanvaring. (Overige watersport, 08-2020)
20/08/2020

(Holländisch) Bij schuld van een schip, is de eigenaar dus aansprakelijk, niet in de vorm van een risicoaansprakelijkheid, maar in de vorm van een kwalitatieve aansprakelijkheid. De rechter moest vervolgens het begrip schuld van een schip nader invullen. Dat is (gedeeltelijk) gedaan in het arrest HR 30 november 2001,¬† ECLI:NL:HR:2001:AD3922 (Casuele/De Toekomst).

Wijziging werkwijze KRNM. (Overige watersport 08-2020)
11/08/2020

(Holländisch) Enige tijd geleden bracht een rondschrijven van NN aan haar verzekerden met betrekking tot de afweging van het al dan niet doen van een beroep op/accepteren van de hulp van bergers dan wel KNRM, de gemoederen danig in onrust. Inmiddels heeft de KNRM op haar website aangekondigd dat per 17 augustus 2020 een nieuwe werkwijze zal worden gehanteerd om bij een noodmelding onderscheid te kunnen maken tussen spoedeisende (Search And Rescue) en niet-spoedeisende hulp.