Keur vooraf, niet achteraf!
14/05/2017

Dat het verstandig is om bij de koop van een tweedehands schip niet alleen op de blauwe ogen van de verkoper te vertrouwen, is menig watersporter wel duidelijk, al dan niet door schade en schande. Waarom zou je een schip pas keuren als de koop al gesloten is?

Zakendoen met buitenlandse partij.
15/02/2017

De Nederlandse watersportbranche/scheepsbouw staat hoog aangeschreven in het buitenland. Niet voor niets dobberen vele jachten van Nederlandse makelij in internationale wateren en wordt op diverse buitenlandse botenbeurzen goede sier gemaakt met wat toch als ‘Hollands Glorie’ beschouwd mag worden.

Niet op tijd klagen is overgeslagen!
20/12/2016

Helaas komt het voor dat een gekocht schip achteraf gebreken blijkt te hebben. Juridisch gezegd: ‘dat hetgeen is afgeleverd, niet aan de overeenkomst beantwoordt’. Wanneer je een gebrek ontdekt, moet je vooral niet te lang wachten om dit aan de verkoper te melden.

Van de regen in de druppel(s).
13/09/2016

Hele tv-programma’s worden gewijd aan horrorvakanties in het buitenland waarbij het verblijf er heel anders blijkt uit te zien dan op de website leek, inclusief verstopte wc’s en beschimmeld beddengoed. Maar voor horror hoef je niet altijd naar het buitenland.

Het leed dat wanbetaling heet.
13/09/2016

Iedereen heeft (helaas) wel eens mee te maken met een klant die om hem moverende redenen openstaande facturen niet betaalt. De redenen kunnen divers zijn: onenigheid over de kwaliteit van het geleverde werk/het meerwerk of simpelweg gebrek aan geld bij de opdrachtgever. Ondertussen zit de werf met een (half) afgebouwde boot, uitgevoerd schilder- en timmerwerk of installatiewerkzaamheden. Wat zijn de mogelijkheden om, zoals dat heet, tot verhaal/zekerheid van de betaling van de vorderingen te komen?

Found your dreamboat? Avoid the pitfalls!
22/07/2016

What happens if the yard building your expensive yacht goes bust? Or the boat you’ve just bought turns out to have hidden defects or be different from the prototype. It may be time to call in an attorney who specialises in boats. We talked to Frits Hommersom, a colourful lawyer, mediator and columnist.