Vaarexpert: lastige watersport vragen beantwoord.
06/03/2018

(Dutch) De vraag: Tijdens de storm van 3 januari raakten in Urk nogal wat jachten beschadigd. Dat kwam doordat de daar afgemeerde ‘Ark van Noach’ op drift raakte en tegen die boten aanvoer. En dat had, zo las ik, weer iets te maken met bolders die uit de kade waren gebroken. Gelukkig was er alleen materiële schade. Maar hoe en op wie verhaal je die in zo’n geval als het jouw boot betreft?

(Nederlands) Vijf jaar celstraf voor een aanvaring op de Vinkeveense plassen.
13/12/2017

Sorry, this entry is only available in Dutch.

Opdracht gegeven of niet?
28/10/2017

(Dutch) Het komt regelmatig voor dat een discussie ontstaat tussen de opdrachtgever en de werf/reparateur over de hoogte van de factuur. Er is misschien ooit een bedrag afgesproken voor een refit, maar vervolgens is er meerwerk uitgevoerd, komt de opdrachtgever beduidend duurder uit en weigert te betalen.

Wat mag een sleep je kosten?
11/10/2017

(Dutch) Het kan je gebeuren, vastlopen en losgetrokken moeten worden. De omstandigheden waaronder dat gebeurt, bepalen de prijs die de berger daarvoor vraagt. En dus geldt ook hier: pas op je zaak.

(Nederlands) Keur vooraf, niet achteraf!
14/05/2017

(Dutch) Dat het verstandig is om bij de koop van een tweedehands schip niet alleen op de blauwe ogen van de verkoper te vertrouwen, is menig watersporter wel duidelijk, al dan niet door schade en schande. Waarom zou je een schip pas keuren als de koop al gesloten is?

Zakendoen met buitenlandse partij.
15/02/2017

De Dutche watersportbranche/scheepsbouw staat hoog aangeschreven in het buitenland. Niet voor niets dobberen vele jachten van Dutche makelij in internationale wateren en wordt op diverse buitenlandse botenbeurzen goede sier gemaakt met wat toch als ‘Hollands Glorie’ beschouwd mag worden.